Quinze anys després de l’elaboració
de la Carta d’Aalbörg s’està
produint un replantejament dels processos d’Agenda
21. Molts pobles i ciutats estan en la fase d’avaluació
dels objectius assolits i, en funció dels resultats,
elaborant nous plans d’acció per als propers
anys que, amb l’experiència del temps transcorregut,
s’adaptin de la millor manera possible a les possibilitats
i les potencialitats de la gestió municipal del medi
ambient.
Per una altra banda, i potenciant l’element participatiu
de les agendes 21, cada vegada són més els
municipis que estan elaborant documents sectorials: als
centres educatius, a les empreses, a les pròpies
administracions... Tots aquests processos segueixen el mateix
esquema que les agendes 21 locals (diagnosi, pla d’acció
i mecanismes de seguiment i avaluació) i pretenen
assolir la transversalitat entre tots els agents implicats
en el sector considerat.
Especial importància estan adquirint les agendes
21 escolars, en què es busca fer-ne copartíceps
des de la direcció dels centres fins al professorat,
el personal d’administració i serveis i –
de manera molt especial – l’alumnat. D’aquesta
manera els processos 21 es converteixen en una eina educativa
i de sensibilització cap als més petits i
s’introdueixen en el currículum acadèmic
de cada centre conceptes relacionats amb la sostenibilitat
en el seu sentit més ampli.