Durant les darreres dècades del segle XX les polítiques
ambientals van prendre un considerable impuls basat en el
reconeixement de cinc grans problemes a escala global:
• L’escalfament global
• El deteriorament de la capa d’ozó de
l’estratosfera
• La pèrdua de biodiversitat
• La contaminació atmosfèrica i la pluja
àcida
• La pèrdua de sòls productius, la desertificació
i la deforestació
L’any 1992 l’ONU va convocar a Rio de Janeiro
la Conferència de les Nacions Unides per al Medi
Ambient i el Desenvolupament, més coneguda com a
“Cimera de la Terra”. D’aquesta
gran trobada en va sorgir, entre d’altres compromisos,
una estratègia per treballar a escala municipal per
contribuir a la millora global del medi ambient, seguint
la màxima ecologista “Pensa globalment, actua
localment”. Aquesta estratègia, que es concretava
en l’elaboració per part dels pobles i ciutats
dels seus plans d’acció per afrontar els grans
reptes ambientals, es coneix com a Agenda 21.
Aquesta declaració d’intencions es va convertir,
durant la Conferència Europea de Ciutats i Pobles
Sostenibles celebrada a Aalbörg (Dinamarca) el 1994,
en un document (la Carta d’Aalbörg)
per la qual els municipis signants es comprometien a participar
dels objectius de l’Agenda 21 mitjançant el
desenvolupament de projectes a llarg termini que permetessin
avançar cap al desenvolupament sostenible.
A partir d’aquest moment, centenars de municipis d’arreu
van començar a treballar en les seves agendes 21
locals en uns processos que, de manera general, tenen tres
fases:
• Diagnosi o elaboració d’una
auditoria ambiental del municipi
• Redacció d’un pla d’acció
que plantegi les fonamentals línies estratègiques
i que defineixi els objectius a assolir
• Definició dels mecanismes d’avaluació
del grau d’assoliment dels objectius definits
Tot aquest procés es caracteritza, d’altra
banda, per tres elements que són consubstancials
de les agendes 21: la participació ciutadana, la
visió global del concepte de sostenibilitat des dels
seus tres vessants: l’ambiental, el social i l’econòmic,
i la col•laboració i l’intercanvi d’experiències
entre municipis mitjançant fòrums com el que
al nostre país representa la Xarxa de Ciutats i Pobles
cap a la Sostenibilitat.