A començaments del curs 2008 – 2009 es va presentar
als centres escolars de Parets el projecte Agenda 21 Escolar,
amb la idea que cada escola elabori el seu propi pla d’acció
per a la millora de la seva gestió ambiental. La
base d’aquests processos és la mateixa que
la de les agendes 21 locals: la participació. En
aquest cas la participació i la interrelació
del conjunt dels col•lectius que formen part d’una
escola: el professorat, l’equip directiu, el PAS i
– de manera molt especial – l’alumnat.
Les fases i les formes de treballar d’una Agenda 21
Escolar s’adapten a la realitat d’un centre
educatiu. Elements a considerar són, entre d’altres:
• La potenciació de l’educació
no només en conceptes, sinó en valors. Es
pretén que els nens i les nenes aprenguin qüestions
relacionades amb la sostenibilitat, però també
– i això és tant o més important
– que reflexionin i prenguin consciència de
la importància a escala global de les seves actuacions
i decisions individuals.
• L’adequació del procés a les
capacitats i les necessitats educatives específiques
de cada edat. Cada cicle educatiu ha de tenir un rol diferenciat
en el marc del procés global, de manera que tothom
se senti partícip i coresponsable del resultat final.
• La integració dels conceptes que formen part
de l’Agenda 21 Escolar en el currículum acadèmic
del centre. Aquest element té unes potencialitats
enormes que depenen en bona mesura de la implicació
del professorat.
Al llarg del curs 2009 – 2010 es finalitzaran les
fases de diagnosi i es començaran a elaborar els
plans d’acció 21 escolars en base
als resultats de la diagnosi i a les prioritats d’actuació
que cada centre hagi considerat.